Eskola-zientziaren ikuspuntu tradizionala moldatzeko, aintzat hartu behar da historian zehar, ezagutza zientifikoaren eraikuntzan parte hartu duten itzal handiko emakumezko erreferentzia zientifikorik badela...
Eskola-zientziaren ikuspuntu tradizionala
moldatzeko, aintzat hartu behar da historian zehar, ezagutza zientifikoaren
eraikuntzan parte hartu duten itzal handiko emakumezko erreferentzia
zientifikorik badela.
Baina, hori da zientzietako eskoletan hezkuntza moldea
pentsatzeko eta aldatzeko dugun oztopo nagusia; emakumeen errealitatea eta
jakituria hartzen dituen benetako jakintza zientifikoa ez dela eraiki, alegia.
Maskulinitate atribuziorik gabeko jakintza zientifikoak eraikitzeko, enpresa
zientifikoak generoak estereotipatutako hainbat ohitura barne dituela onartu
behar da, eta horiek genero diferentziatik begiratuta ikus daitezke soilik
(Solsona, 1998).
Hezkidetza eskola-zientzian bultzatzeko proposamenak:
Emakumeek
historian zehar, zientziari eta teknologiari egindako ekarpenak zabaldu behar
direla uste dut, emakume zientzialarien ereduak erakusteko, eta egun zientzia
munduan ari diren emakumeen berri ikasleei eman. Horretarako, ikasgelan haien
lanari eta bizitzari buruzko informazioa eraman daiteke, eurek super-emakumearen
irudia desmitifikatzeko.
Zientzia, teknologia,
generoa eta gizartearen arteko elkarreraginak aintzat hartu behar dituzte. Horrela,
zientziak gizartean dituen inplikazioak eta kulturari egiten dion ekarpenak agerian
jarriz, zientzia-kultura oposizioaren ideia ezabatuko dute. Beti ere, zientifikoak
garatzen eta sortzen diren gizarte eta natura ingurunea aipatzea.
Ikasgelan, kontzeptu
eta printzipio abstraktuak, ikasleen eguneroko bizitzarekin erlazionatu, nesken
eta mutilen aurretiko esperientziak kontutan hartuz landuko dugu. Horretako hainbat
jarduera zein jarrera izan beharko ditugu kontutan.
Alde
batetik, nesken
interesak bultzatzen dituzten ekintzak erabiltzea, baliagarria izan daiteke
ideia eta printzipio zientifikoak bereganatzeko. Horien artean, garapen
zientifiko-teknologikoaren abantailei eta kalteei buruzko eztabaidak egin edo, gai
zientifikoekin lotutako irakurgaiak egitea.
Beste alde
batetik, ikasgelako hizkuntzan genero biak sartu, gizonezko generikoaren
erabilpena ezabatuz, neskek zientzietako ikasgaietan haien burua parte
aktibotzat hartu dezaten. Hirugarrenik, irudietan zein ikas-liburuetan, sexista
eta genero estereotipoak ezabatu.
Azkenik, nesken
autonomia eta parte hartzea areagotu. Horretarako, talde txikietan egindako
lana bultzatu behar da, talde mistoetan nesken eta mutilen arteko proportzio
orekatua lortuz. Beti ere, kognitiboaren eta afektiboaren arteko harremana
kontuan hartu eta lehiaren ordez, lankidetza eta elkartasuna bultzatu.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina